| 
								 
								
								Magyar Nemzet: Nemrég 
								megjelent egy tanulmány, amely radikális 
								reformokat javasol a felhalmozódott 
								államháztartási hiány kiküszöbölésére. A 
								dolgozat, amelynek Bokros Lajos, Csillag István 
								és Bauer Tamás mellett Mihályi Péter a szerzője, 
								Utolsó esély címmel jelent meg. Államcsőd, 
								esetleg gazdasági válság közeledik? 
								Bod Péter Ákos: A gazdaság 
								tulajdonképpen jól van, sőt növekszik. Igaz, a 
								növekedési ütem attól is függ, milyen mutatót 
								alkalmazunk. Ebből a szempontból a GDP mutatja a 
								legkedvezőbb képet; de ha már a bruttó nemzeti 
								termékkel számolunk, kisebb növekedést látunk. A 
								tíz ország, amely az unióhoz csatlakozott – 
								ebből nyolc egykori tervgazdaság –, kapott 
								támogatást a növekedéshez, sajnos ezzel hazánk 
								nem élt valami jól: a dinamikát tekintve az 
								utolsó harmadban vagyunk. Válsághelyzet a 
								gazdaságban nincs, ám az állam pénzügyeivel nagy 
								gond van. Nem konjunkturális gondot látok, hanem 
								strukturálisat: túl sokan élnek az államból, 
								amely a legális jövedelmeknek túl nagy részére 
								tenyerel rá, mégsem tud annyit elvenni a 
								gazdaság és a társadalom szereplőitől, hogy 
								elegendő jusson a fontos kiadásokra. Mindennek 
								sajátos, új kontextusát jelentik az uniós 
								tagságunkból eredő kötelezettségek: immár nem 
								magyar belügy, hogy mennyi az államadósság s 
								mekkora a deficit. Ezeket illetően fontos uniós 
								normákba ütközünk; mindez nemcsak kellemetlen, 
								de nehezen belátható következményekkel is 
								járhat. Abból, hogy ma sokan élnek az államból, 
								az következik, hogy holnapután is sok igénnyel 
								kell számolni, amely nem szorítható vissza 
								pusztán pénzügyi megfontolások alapján. Amikor a 
								túlzott deficitről szólunk, nem a pénzügyi 
								ortodoxia szól belőlünk. Az viszont valóban 
								érdekes, hogy az a médiaértelmiség és a szakmai 
								közvélemény, amely szinte titkolta az 
								államháztartás hiányát 2002 és 2006 között, most 
								nagy hangerővel sürgeti a kiigazításokat. Pedig 
								a kedvezőtlen folyamatok, amelyekkel most tele a 
								sajtó, két évvel ezelőtt is fennálltak. 
								Lányi András: A lebegtetett 
								államcsődnek kétségkívül politikai haszna van: a 
								koalíció úgy kormányozhat tovább, hogy nem 
								firtatjuk hosszabb távú gazdaságpolitikai 
								elképzeléseit, csak azt, hogy rövid távon hogyan 
								oldja meg a helyzetet, amit nem utolsósorban 
								éppen ő idézett elő. Kevéssel a választások 
								előtt csökkentik az áfát, a választások után 
								megemelik, erre még csak azt mondom, átlátszó 
								trükk. Az viszont mélyen igazságtalan, hogy a 
								valóban takarékosságra ösztönző magasabb 
								áfakulcsot engedték le, most ellenben a 
								közszükségleti cikkeket, illetve a 
								kedvezményezett kulturális szolgáltatásokat 
								érintő alacsonyabb áfakulcs növelésére 
								készülnek. Abban én egyáltalán nem vagyok 
								biztos, hogy a magyar gazdaság jól van. Nem 
								elvont mutatókat kellene nézni, hanem azt, hogy 
								mennyi jut – egyre kevesebb – 
								közszolgáltatásokra, kultúrára, a környezet és 
								az egészség védelmére, vagy azt, hogy a 
								növekedés milyen alacsony foglalkoztatottság 
								mellett ment végbe, s máris láthatjuk, hogy ez 
								egészségtelen növekedés. 
								Magyar Nemzet: Mit tehet az 
								állam e helyzetben? 
								Lányi András: Az állam 
								feladata a magánteljesítményeket – ahogy mondani 
								szokás – a közjó irányába terelni. Ám az állam 
								erre a rendszerváltozás óta képtelen. 
								Magyarországon ugyanis a magántulajdonon alapuló 
								versenygazdaság hamarabb alakult ki, mint a 
								demokratikus jogállam. Nem akadt, aki a piacot 
								szabályozza, a magánvállalkozás számára kedvező 
								feltételeket megteremtse. A középosztály, ha 
								volt egyáltalán, elszegényedett. A piaci 
								szektorban keletkező jövedelmek elégtelensége 
								kikényszeríti az állami újraelosztást, az 
								államadósság finanszírozása a piac elől szívja 
								el a hitelforrásokat. Kevesen és egyre 
								kevesebben vállalkozhatnak bármire, ami tisztes 
								megélhetést biztosítana. Az állam sem a 
								törvények, sem a méltányos verseny szabályainak 
								betartatására nem képes az új oligarchiával 
								szemben. Polányi Károly hívta fel egykor a 
								figyelmet arra, hogy a modern állam párhuzamosan 
								terjeszkedik a piacgazdasággal. A piac 
								veszedelmes, dinamikus szerkezet, amely, ha egy 
								vele arányos szabályozórendszer nem tartja 
								kordában, ön- és közveszélyessé válik. A 
								szabályozatlan piacgazdaság felszámolja önmagát. 
								Mihályi Péter: Lányi András 
								idealisztikus normát, mondhatnám, kommunisztikus 
								világképet tár elénk; ahhoz képest persze, hogy 
								nincsen tökéletes állapotban a magyar gazdaság – 
								ahogy a belga, az ausztrál és a svéd sem. A 
								magyar gazdaság alapvetően jól van. Igaz, amikor 
								Bod Péter Ákos a gazdaság állapotát a GDP-vel 
								jellemzi, az körülbelül annyira helyénvaló, mint 
								amikor egy ember egészségi állapotát a 
								testhőmérsékletével írják le; attól, hogy nincs 
								lázunk, még lehetnek lelki problémáink, mégis 
								egészségesnek mondjuk magunkat. Az állami 
								szerepvállalás vizsgálatakor élesen 
								elválasztanék két aspektust: egyrészt, hogy 
								mennyit és mire költ az állam – például hogy 
								elég pénz jut-e a közszolgáltatásokra, s ezek jó 
								helyre jutnak-e –; másrészt a bevétel és a 
								kiadások egymáshoz viszonyított nagyságát kell 
								megvizsgálni. Nincs mélyebb gazdasági alapja, 
								hogy a magyar államnak több pénzt kelljen 
								kiadnia, mint amenynyi a bevétele. Pedig most ez 
								a probléma. Ez ellen az unió is jogosan 
								protestál, ezt kell gyorsan rendbe tenni, 
								különben hatalmas bajok lesznek. 
								Varga István: Gazdasági 
								szereplőként úgy érzem, válsághangulat van. A 
								gazdaság egészében nincs pénzügyi válság, a nagy 
								cégek és a pénzügyi vállalatok jól érzik 
								magukat, csak az utca embere, a vállalkozók 
								pénztelenek és az államháztartás. Tehát a 
								nemzetgazdaság szektorait külön kell 
								értékelnünk. Az állami bevételek azért 
								hiányoznak, mert egyrészt az adóztatott 
								szektorok nem tudnak olyan teljesítményt 
								nyújtani, amelyek elegendő bevételt 
								biztosítanának a közfeladatokhoz, másrészt nincs 
								elég adózó, ugyanis az a tőke, amely itt 
								letelepedett, eredményesen vonja ki magát az 
								adózás alól. Például 1999-ben még csak tizenhat 
								off-shore pénzügyi társaság volt Magyarországon, 
								2003-ban már százhuszonkilenc, amikor is a 
								nyereségük elérte a 290,7 milliárd forintot, de 
								adójuk csak 2,8 százalék volt. 
								Mihályi Péter: Ez teljes 
								félreértés. Néhány cég postafiókként használja 
								hazánkat, nincs közük az országhoz, egyetlen 
								alkalmazottjuk sincs nálunk, csak itt vannak 
								bejelentve. Miért fizetnének adót? Szerintem 
								örüljünk, hogy 2,8 százalékot fizetnek. 
								Varga István: Azért ezek és a 
								nem pénzügyi kedvezményezett vállalkozások a 
								statisztikai rendszerünk elemei, azt a bizonyos 
								GDP-t és exportvolument, amelyre olyan büszkék 
								vagyunk, ezek is produkálják… 
								Mihályi Péter: Nem igaz. 
								Varga István: Bocsánat, 
								dehogynem. Vannak nagy számban nem pénzügyi 
								off-shore cégek is; az unióba való belépésnél a 
								jogi feltételek megváltoztak ugyan, ám az 
								adózási kedvezmények másként megmaradtak. A 
								Világbank több olyan tanulmányt publikált, amely 
								már a címében is hirdeti, milyen sikeres volt 
								itt is a creative destruction, az alkotó 
								rombolás. Olyan gazdaságpolitika érvényesült 
								nálunk, amely a helyi gazdaságot eltakarította, 
								hogy a bejövőnek teremtsen lehetőséget. A 
								bejövők a csekély adózásuk mellett leszorították 
								a bérszínvonalat is, márpedig a leszorított 
								bérrel csekély a fogyasztás, ezáltal a mások 
								általi foglalkoztatás is fék alatt van, továbbá 
								a bérből eredő adó is szerény – hát persze hogy 
								hiányos az államháztartás. 
								Bod Péter Ákos: Josef 
								Schumpeterről van szó, aki egy darabig 
								pénzügyminiszter volt Ausztriában. Ő ajándékozta 
								meg a világot a creative destruction fogalmával, 
								s ez a kapitalizmus összefoglalása. Egyszerűen 
								arról van szó, hogy egy szerkezetet lebontanak s 
								egy másikat újraépítenek. Ami 
								Kelet-Közép-Európában zajlik, az nyilvánvaló 
								illusztrációja ennek. Aki végigmegy a Váci úton, 
								a kenderjuta- és csavargyárak helyén 
								autószalonokat és bevásárlóközpontokat lát. Azt 
								a nézetet azonban nem osztom, miszerint a 
								betelepülő tőke az állami hiány egyik oka. 
								Inkább úgy gondolom, hogy gazdasági válság ugyan 
								nincs, de a foglalkoztatással súlyos gondok 
								vannak, és nemcsak az idealisztikus, hanem a 
								létező európai mintákhoz képest is. A magyar 
								gazdaságot három szektorra lehet bontani. A 
								külföldi tulajdonú cégekre, amelyek jól érzik 
								magukat, de nem foglalkoztatnak sok dolgozót; a 
								magyar középvállalkozói körre, amely alapvetően 
								hazai erőforrásokkal működik – ezek közt van, 
								amelyik jól áll, sőt az általam ismert adatok 
								szerint ez a réteg stabilizálódott, de egy része 
								csak küszködik; s van végül egy rejtőző, 
								önfoglalkoztató réteg, amely gyakran belelóg a 
								nem legális gazdaságba. A legális gazdaságot 
								túladóztatja az állam, miközben a gazdasági 
								szereplők nagy része nem járul hozzá a 
								közterhekhez. Egy részük azért nem, mert nem 
								képes, másik részük pedig nem fizet adót, 
								miközben Mercedesszel jár. A feketegazdaság 
								Magyarországon nagyobb probléma, mint 
								Szlovéniában vagy az egykori Csehszlovákiában. 
								* 
								Magyar Nemzet: Tehet-e valamit 
								az állam a gazdasági tulajdonszerkezet 
								arányainak megváltoztatásáért? 
								Egedy Gergely: A magyar 
								piacgazdaság kialakulása sok rendhagyó vonást 
								mutatott; az államszocialista rendszerből csak 
								olyan feltételek mellett lehetett kilépni, 
								amelyek épp a klasszikus piacgazdasági verseny 
								tagadására épültek. Torz, deformált piacgazdaság 
								jött létre, s ez az, amellyel az államnak 
								úgy-ahogy együtt kell működnie. Ez a 
								kapitalizmus azonban nem olyan, mint amilyet 
								Nyugat-Európában találunk. Egyfelől 
								kétségtelenül igaz, hogy a külföldi tőke 
								nélkülözhetetlen, hiszen olyan szervezeti 
								kultúrát és technológiát hoz be, amely egyébként 
								nincs meg, de az is egyértelmű, hogy ez a tőke 
								nem az ország fejlődésében érdekelt, és a 
								nyereségének jelentékeny részét hazaviszi. 
								Felsorakoztathatók tehát közgazdasági érvek a 
								külföldi tőke mellett, ám nem volna szerencsés, 
								ha a mérlegelésben mindig kizárólag a gazdaság 
								saját racionalitása érvényesülne. Az a 
								hagyományos funkció, amely egy polgári 
								demokráciában a nagyvállalkozásokra hárul – 
								mecenatúra, karitatív tevékenység, 
								környezetvédelem –, nálunk hiányzik, hiszen a 
								multinacionális tőke dominanciája miatt nem 
								válhatott tőkeerőssé a hazai középosztály, amely 
								ezeket a funkciókat betölthetné. Ez pedig a 
								magyar társadalom szerkezetére is markáns és 
								igen kedvezőtlen hatást gyakorol. Át kell ezért 
								alaposan gondolni, hogy milyen mértékben 
								támogassa az állam a külföldi tőke térnyerését. 
								Varga István: Csakhogy 
								politizáló tőkéről van szó, amely jelentős 
								mértékben képes az érdekeit érvényesíteni, és 
								rendszerint az új kormányok felállásakor nyújtja 
								be a számlát. Emlékezzünk, a 2002-es választás 
								előtt László Csaba egy pénzpiacot élénkítő 
								csomagot állított össze a tőzsdei 
								árfolyamnyereség és a határidős 
								értékpapír-kereskedelem adómentessé tételével. 
								Az államháztartás pedig épp a pénzhiány miatt a 
								következő költségvetéshez már megszorító 
								csomagot kapott 2003 júliusában. Az elmúlt 
								tizenöt év ilyen, pénzügyi értelemben dinamizáló 
								és a társadalmi működést fékező csomagok sorát 
								hozta. A pénzügyi szektor és szakirodalom mindig 
								nagy örömmel üdvözli, ha az új kormány javítja 
								az esélyeit, csakhogy ilyenkor a nem 
								pénzügyiekét fékezi. Óriási összegeket engedtek 
								át a kormányok a pénzpiac szereplőinek a 
								költségvetés terhére. A hazai gazdaság nemcsak a 
								belépő és a bent lévő érdekeltségek tekintetében 
								különbözik, hanem a pénzpiaci és a nem pénzpiaci 
								szereplők esélyei is igen különbözőek. 
								Mihályi Péter: A tényeket 
								tekintve igaza van, a nagyságrendeket tekintve 
								azonban egyáltalán nincs. Ma Magyarországon az 
								állami adókhoz és járulékbevételekhez képest 
								minden vállalati nyereség eltörpül. Az szja-, a 
								nyugdíj- és egyéb bevételek adják az állam 
								zsebébe áramló pénz zömét, s az, amiről Varga 
								István beszél, legfeljebb tíz–húsz százalékot 
								tesz ki. Ha egy pillanatra elfogadom az 
								elemzését, miszerint a kapitalizmus és a 
								pénzpiacok így viselkednek, akkor föl kell 
								tennem a kérdést, hogy vajon miért nem tesznek 
								így Finnországban, Észtországban, Szlovéniában 
								is. A turáni átok sújt minket? Nem, egyszerűen 
								arról van szó, hogy nálunk tizenhat éve a 
								kormányok többet költenek, mint amennyi pénzük 
								van. Ennek semmi köze a multinacionális tőkéhez: 
								ugyanazok a multik vannak jelen nálunk, mint 
								Finnországban, ahol az állam tíz éve 
								költségvetési többletet produkál, és ott nincsen 
								szükség megszorító intézkedésekre. 
								Lányi András: Csakhogy nálunk 
								sokkal gyorsabban és nagyobb arányban került a 
								gazdaság a multinacionális tőke kezébe, s ezzel 
								valószínűleg összefügg az állam bevételeinek 
								elégtelensége. 
								Mihályi Péter: Nem függ össze. 
								Mindenki arról beszél, hogy a külföldi 
								befektetők hiteleznek a magyar gazdaságnak, 
								miközben a magyar államadósságnak körülbelül a 
								fele magyar rezidensek birtokában van. Magyar 
								bankok, biztosítók, nyugdíjintézetek hiteleznek 
								az államnak. Ezek a magas nyereségből fizetik a 
								betéteseknek a reálkamatot. Szó sincs arról, 
								hogy a pénzpiacok nagy nyeresége egy az egyben 
								külföldre vándorolna: a pénz fele szépen itt 
								marad, és magyar állampolgárok előmenetelét 
								segíti elő. Ezek az állampolgárok tehetősebbek, 
								és vannak megtakarításaik. Ők kapják a magas 
								kamatot. S ha ez a dolog így áll, akkor fordítva 
								érdemes belegondolni: ha tudniillik a magas 
								kamatok, pénzügyi nyereségek eltűnnének, akkor 
								ezek felét a magyar középosztály veszítené el. 
								Nem kéne zürichi gnómokban és a kapitalisták 
								összeesküvésében gondolkodni. 
								Varga István: A magyar 
								bankrendszernek nem a fele, hanem körülbelül a 
								kilencvennégy százaléka van idegen kézben. Az 
								egész nemzetgazdaság pénzügyi eszközeinek és 
								kötelezettségeinek állományát pontosan ismerjük. 
								A múlt év végén kerekítve 
								harmincháromezer-kilencszázkilencvenmilliárd 
								forint volt a kötelezettségünk és 
								tizenkétezer-ötszázmilliárd az 
								eszközállományunk, azaz a pénzügyi vagyonunk 
								mínusz huszonegyezer-ötszázmilliárd forint, úgy 
								százmilliárd dollár. Magyarországon jelen van 
								százmilliárd dollár idegen pénzügyi tulajdon, 
								amely az egész gazdaságot működteti, és ennek 
								nagy ára van. A nemzetgazdaságból adósság és nem 
								adósság – részvény, cégtulajdon – típusú 
								jövedelemként már 2004-ben nettó ötmilliárd 
								euró, tehát mintegy hatmilliárd dollár távozott. 
								Ennyit transzferál ki az ország, nem áruforgalmi 
								egyenleg, hanem e felett, kizárólag jövedelem 
								címén. Ez azt jelenti, hogy a magyarországi 
								tőkejövedelmek döntő része elhagyja az országot. 
								Lányi András: Száz–százötven 
								évvel ezelőtt, mikor zömmel külföldi kézben volt 
								a magyar bankrendszer, felépült egy város, úgy 
								hívják, hogy Budapest. Most viszont szinte 
								lerombolódott, s többnyire bankszékházak épülnek 
								benne. Nekem is gyanús, hogy itt nem kifizetődő 
								a reálszférába befektetni, ugyanakkor e pénz 
								nagy részét maga az állam szívja el, s az 
								államadósságot finanszírozza ez a bankrendszer. 
								Egedy Gergely: Ez is arra 
								utal, hogy a Monarchia kapitalizmusa más jellegű 
								volt, mint a mostani… 
								Varga István: Az 
								államháztartás hiánya, amelyet ma olyan 
								kellemetlennek tekintünk, 2002-ben nagy volt: 
								9,4 százalék, erre még rápakoltunk 
								kétszázötvenmilliárd forintot az MNB 
								veszteségének megtérítéseként, tehát a tényleges 
								költségvetési hiány 12,1 százalékra nőtt, de ez 
								utóbbiról hallgattunk, így senki sem sokallta. 
								Egyébként Magyarországra a pénzügyi vállalatok 
								tényleg nem fektetnek be, csak államkötvénybe, 
								pénzpiaci papírba. A biztosítási, 
								nyugdíj-megtakarítások semmilyen mértékben sem 
								vesznek részt a gazdaság működtetésében, így a 
								megtakarításokkal folyamatos pénzkiáramlás 
								zajlik. 
								Magyar Nemzet: Van köze a 
								multikhoz a jelenlegi államháztartási hiánynak, 
								vagy nincs? 
								Mihályi Péter: Nincs. 
								Bod Péter Ákos: Ha a magyar 
								államháztartás hiányát a külföldi tőke 
								jelenlétéhez kötjük, eltévedünk. Inkább fordítva 
								áll a dolog: a túl nagy állami deficit elszívja 
								a pénzt a reálszféra elől, s átszivattyúzza a 
								pénzügyi szektorba. De nem azért van így, mert 
								nálunk gonoszabb a külföldi tőke, mint máshol, 
								hanem azért, mert az állam rosszul gazdálkodik. 
								Magyarországon a hazai tulajdonú piaci szereplők 
								száma valóban túl csekély. Sajnos 1990-ben nagy 
								adóssággal tértünk át a piacgazdaságra, ezért 
								mindjárt az indulásnál rászorultunk a külföldi 
								tőkére. Ha nem így alakul, erősebb lett volna a 
								magyar középosztály. A jelenlegi problémákat 
								azonban lehet jól és kevésbé jól kezelni. Van, 
								akinek sikerül javítania múltból eredő 
								problémáin, van, akinek nem. Írország kemény 
								munkával a volt gyarmattartó és gazdag szomszéd 
								Anglia fölé nőtt három évtized alatt, míg a 
								görögök nem sokkal kerültek előbbre. 
								Lányi András: A 
								multinacionális cégbirodalmak, amelyek eleve 
								behozhatatlan előnyökkel, ráadásul állami 
								támogatással szerezték meg a hazai gazdaság 
								aránylag versenyképes részét, csírájában 
								fojtották meg a hazai közép- és 
								kisvállalkozásokat. Ugyanakkor sokkal kevesebb 
								foglalkoztatottal – s még kevesebb hazai 
								foglalkoztatottal – érnek el nagyobb 
								teljesítményt, ami igenis visszafogja a hazai 
								fogyasztást, valamint az arra épülő magyar kis- 
								és középvállalkozások kibontakozását. A 
								foglalkoztatottak alacsony, illetve a 
								kilátástalan élethelyzetek növekvő száma nagyobb 
								szociális terheket ró az államra, amely épp 
								akkor kénytelen növelni kiadásait, amikor nincs 
								miből. Ezeket a költségeket a multinacionális 
								szektorban elért növekedés nem fedezi. Nemcsak 
								azért, mert nem itthon adózik, s mert 
								beszállítói és egyéb kapcsolatai révén a 
								jövedelem nagy részét kimenti, hanem azért is, 
								mert sehol a világon, így nálunk sem óhajtja 
								megfizetni azokat a környezeti, kulturális, 
								szociális költségeket, amelyeket okoz. Nem 
								hiszem, hogy az államháztartás hiányának 
								egyszerű és kézenfekvő megoldása csupán annyi 
								volna, hogy az igen tisztelt állam költsön 
								kevesebbet. Igaz, rengeteg a haszontalan, 
								pazarló állami kiadás. Csakhogy a magyar 
								államnak sokkal súlyosabb az adóssága a jövő 
								felé, mint jelenlegi hitelezői felé. Sürgősen 
								invesztálnia kellene a kötött pályás 
								tömegközlekedésbe, az egészségügybe, a 
								fejlesztő-kutató tevékenységbe. Ha megkaphatnám 
								a kassza kulcsát, csomó kiadási rovatot 
								eltörölnék, és új, hosszabb távon bizonyosan 
								megtérülő kiadásokra fordítanám, amit így 
								megtakarítok. Életveszélyes, ha ezek elmaradnak… 
								Magyar Nemzet: A liberális 
								javaslat szerint növelni kell a lakossági 
								terheket és csökkenteni a kiadásokat. 
								Lányi András: Magyarországon 
								pillanatnyilag is nagyon vékony középosztály 
								tartja el az államot, ettől felfelé és lefelé 
								található a nem adózó jövedelmek tömege. 
								Európában a keresőképes korosztályból nálunk a 
								legalacsonyabb a legálisan foglalkoztatottak 
								aránya. A gazdagokat rá kell kényszeríteni a 
								közteherviselésre, a szegényeket képessé kell 
								tenni arra, hogy adóztatható jövedelemhez 
								jussanak. Ez nem megy a hazai vállalkozások, a 
								hazai piac védelme nélkül. 
								Mihályi Péter: A 
								foglalkoztatás problémájának okai másutt 
								keresendők. Él itt egy elég nagy tömegű, 
								ráadásul újratermelődő alacsony képzettségű 
								réteg, amely már a nyolc osztályt sem végzi el, 
								még kevésbé a középiskolát, ezért őket nemcsak a 
								multi-, hanem a magyar magántőke sem tudja 
								foglalkoztatni. Ma már nem egyszerűen 
								esztergályos szakmunkás-bizonyítvánnyal kell 
								rendelkezni, hanem munkakultúrával, 
								megbízhatósággal, civilizáltsággal, lakóhelylyel 
								is. Drámai probléma a foglalkoztatás ügye, 
								öszszefügg az állami költségvetés helyzetével, 
								de nagyrészt oktatási kérdés. 
								Lányi András: Gyakran az 
								iskolára hárítjuk a gazdaság dinamizálásának 
								feladatát, ám úgy tapasztalom, sokkal inkább a 
								hitel hiánya akadályozza a vállalkozókat abban, 
								hogy felhajtsák, kiképezzék, munkára és móresre 
								tanítsák a képzetleneket. Amíg ilyen nehéz 
								hitelhez jutni, amíg a beszűkült hazai piacnak 
								ilyen nagy részét uralják külföldi szolgáltatók 
								és szolgáltatások, addig hiába képez az oktatás 
								jobban, rugalmasabban, a gazdaságnak nincs 
								felvevőképessége. 
								Magyar Nemzet: Milyen típusú 
								piacgazdaságra lenne szükség? 
								Egedy Gergely: A nyugati 
								piacgazdaságok némi egyszerűsítéssel két fő 
								típusra oszthatók: az egyiket Michel Albert 
								nyomán neoamerikai, a másikat rajnai modellnek 
								nevezhetjük. S bár tudjuk, hogy Németország és 
								Japán közt nagyon sok kulturális eltérés van, 
								ennek ellenére a távol-keleti ország is a rajnai 
								modellhez sorolható. A leglényegesebb kritérium 
								éppen az állami szerepvállalás; az utóbbi 
								modellben a piaci szabályozás szerepe nem 
								korlátlan, s a rendszer a versengés és az 
								együttműködés összekapcsolására épül. A 
								konzervatívok számára a „state-made man” eszméje 
								nem elfogadható, az állam nem „csinálhat” 
								polgárt, de segítheti a középosztály 
								megerősödését. Ez nem pusztán gazdasági kérdés, 
								hanem mindenekelőtt kulturális és politikai 
								értékválasztások kérdése. Az állam eldöntheti, 
								hogy széles középosztályt akar-e kialakítani, 
								vagy olyan politikának ad teret, amely az elmúlt 
								másfél évtizedben jellemző volt, s amely a 
								társadalom kettészakadásához vezetett: kialakult 
								egy viszonylag tehetős felső és egy elég széles 
								alsó réteg, a középső pedig, ahogy Lányi András 
								is mondja, elvékonyodott. Szociológusok szerint 
								a jól működő társadalom rombuszidommal 
								jellemezhető, középütt a legszélesebb. A 
								középosztály meggyengülése nemcsak társadalmi, 
								hanem hosszabb távon politikai szempontból is 
								veszélyes. 
								Varga István: A humán tőke is 
								amortizálódott, demográfiailag, egészségileg, 
								intellektuálisan. Ez a leépülés nem független 
								attól, hogy folyamatosan szűkül az állam és az 
								emberek reprodukálóképessége. Persze hogy át 
								kell alakítani a szakmunkásképzést; korábban a 
								vállalatok átvették az államtól a gyakorlati 
								képzést, ma a külföldi tulajdonú cégek erre nem 
								hajlandók. Ugyanakkor működik Magyarországon – 
								2003-as adat – háromszázhuszonötezer egyéni 
								vállalkozó, akiknek bevallott átlagjövedelmük 
								évi ötvenegyezer forint veszteség, előző évben 
								évi ezer forint volt a nyereségük. Ez a kör nem 
								tud részt venni sem a humán tőke 
								újratermelésében, sem az állam egyéb 
								feladatainak átvállalásában, saját személyes 
								fogyasztását is a termelési ráfordításokban 
								számolja el. Az Utolsó esély című tanulmány 
								szerint egyes feldolgozóipari ágak gondja, hogy 
								túl magas a bér, sőt a minimálbér is, és ez a 
								bérszínvonal rontja a versenyképességet. A KSH 
								szerint a textilruházati és több más ágazatban a 
								fizikai munkások átlagbére még a minimálbért sem 
								éri el. Egy átfogó felmérés szerint öt földrész 
								hetvenegy városa közül mindössze kettőben kisebb 
								az átlagbérszint, mint a magyar minimálbér. 
								Zürichben 32 svájci frank az átlagórabér, míg a 
								magyar minimálbér 2,43. Ugyanakkor a budapesti 
								létfenntartás költsége 67 százaléka a 
								zürichinek; kiszámolható, hogy a világ 
								legszegényebbjeinek szintjén van nálunk a 
								bérezés. 
								Magyar Nemzet: Van-e esélye a 
								szociális piacgazdaságnak Magyarországon? 
								Bod Péter Ákos: Az érvényben 
								levő magyar alkotmány a preambulumában 
								tartalmazza a szociális piacgazdaság fogalmát… 
								Mihályi Péter: Mert Antall 
								József beleíratta. 
								Bod Péter Ákos: Ezt célként 
								határozza meg az alkotmány a demokratikus 
								állammal együtt, feltételezve, hogy lesz egy 
								széles réteg, amely szellemi és anyagi 
								tulajdonnal bír. A rendszerváltozás menetében 
								ezt meg lehetett volna valósítani, de az idő 
								előrehaladtával az állam eszközei szűkülnek, a 
								privatizálható vagyon lassan elfogy, s 
								nemzetközi korlátok is érvényesülnek. A nemzeti 
								ipar védelmére szinte nem maradt eszköz a közös 
								piacon belül, hiszen az unió szerint a kis 
								vállalatokat legfeljebb regionális ügyekben 
								lehet támogatni, a nemzeti nagyipart pedig 
								egyáltalán nem. Voltak jelentős erőfeszítések az 
								Antall-kormány idején, s ténylegesen létrejött 
								egy néhány százezres vállalkozói kör, amely az 
								én ismereteim szerint nem panaszkodik annyira. 
								Ugyanakkor az oktatás, a településszerkezet 
								problémája, a roma etnikum sajátos helyzete arra 
								utal, hogy a mára kialakulóban levő társadalmi 
								modell, amely nagyon távol áll a szociális 
								piacgazdaság ideájától, nem folytatható. Én 
								egyébként igen óvatosan bánnék például a 
								falvakkal; ha ott elkezdik a gazdasági 
								racionalizálást, s bezárják, körzetesítik az 
								iskolákat, akkor a települések elnéptelenednek. 
								Mihályi Péter: A szociális 
								piacgazdaság pusztán politikai legenda, 
								zsurnalisztai fordulat, közgazdasági definíciója 
								nincs. A dolog tehát nem létezik, ettől 
								függetlenül tényleg benne van a magyar 
								alkotmányban. Azonkívül a mindenkori politikai 
								elit mozgási szabadsága nagyon kicsi, tehát a 
								dolog nem úgy működik, hogy ránézünk a térképre, 
								és választunk egy modellt. Az NDK-ban, amelyet a 
								nyugatnémet gazdaság pénzéből szanáltak, s ahol 
								megdöbbentő mennyiségű pénzt öltek kis- és 
								középvállalatokba állami támogatásként, az 
								elemzések azt mutatták, hogy ezek a cégek 
								eredménytelenek – túl kicsik, s ennélfogva 
								lemaradnak a nyugatnémet, főleg az európai uniós 
								gazdaságok versenyében. Tehát nem elég 
								belenyomni a hazai vállalkozásokba az adófizetők 
								pénzét; minden ország meghatározott mennyiségű 
								közepes és kisvállalatot tud működtetni. 
								Egedy Gergely: Természetesen 
								igaz, hogy léteznek külső kényszerek, de hiba 
								volna valamiféle determinizmus csapdájába esve 
								azt állítani, hogy semmilyen választási 
								lehetőség nincs. Ha megnézzük az elmúlt tizenhat 
								évet, akár az Antall-kormányzatot, akár az 
								Orbán-kormányt, más hangsúlyokat, más 
								értékrendeket találunk, mint a szociálliberális 
								kormányok tevékenységében. Igenis van választási 
								szabadság, ebből fakadóan van morális felelősség 
								is. 
								Mihályi Péter: Az oktatással 
								kapcsolatban sincs a racionalizációnak 
								alternatívája. Ne zárjuk be az iskolákat a 
								kistelepüléseken? Az orvosi rendelőket is be 
								kell zárni, a postát is. A biztosítók és a 
								bankok már elvonultak onnan. A társadalmi 
								dinamizmus a városiasodásból vagy a járásokká 
								alakulásból áll. Az állam feladata, hogy arra 
								ösztönözze az embereket, mozduljanak el onnét, 
								ahol vannak. Ha falun maradnak, a gyermekeik 
								helyzetét rontják, mert a kistelepüléseken nem 
								lesz rendes egészségügy, rendes közlekedés. Aki 
								a kistelepülések érdekeit védi, valójában az ott 
								élők és azok gyermekei ellen beszél. 
								Lányi András: A hatvanas 
								években óriási erővel folyt a kistelepülések 
								felszámolása, hatalmas embertömeget hajszoltak a 
								városokba, akiket egy gazdaságtalanul működő 
								ipar fel tudott szívni. Ma senki nem tudna 
								megfelelő munkát kínálni a számukra, ellenben jó 
								megoldást jelentene a mezőgazdasági tevékenység, 
								amelyre a kistelepüléseken igenis volna 
								lehetőség, a városokban pedig felvevőpiac – ha 
								az elhibázott agrárpolitika nem a hatalmas 
								latifundiumoknak, feldolgozóipari 
								monopóliumoknak, bevásárlóközpont-láncolatoknak 
								kedvezne, hanem a fenntartható 
								vidékfejlesztésnek adna esélyt és hitelt. A 
								kistérségekben gondolkozó Európában a 
								kistelepülés, hála a közlekedési feltételek és a 
								kommunikáció javulásának, nagyon is életképes. 
								Kivéve, ha minden közszolgáltatást elviszünk 
								onnan. Bizonyított, hogy az a falu, ahol az 
								iskolát bezárják, megszűnik – ugyanis a 
								szülőkorú felnőtt lakosság tíz éven belül 
								elköltözik. 
								Mihályi Péter: Költözzön 
								el. 
								Magyar Nemzet: Szűnjön 
								meg a falu? 
								Mihályi Péter: Persze. 
								Középkori hagyomány, miért kéne fenntartani? 
								Egész Nyugat-Európában nincs falu. A magyar 
								települések többsége háromszáz fősnél kisebb, 
								életképtelen. 
								Magyar Nemzet: Lappföldön még 
								a tanyákat is megtartották, 
								négyzetkilométerenként egyfős népsűrűségű 
								területen. 
								Varga István: Bizonyos 
								értelemben ki kell lépni a falu határain. Van 
								szociális piacgazdaság, pontosabban lehetne; 
								sokan állítják ezt az európai és a világgazdaság 
								nagy hatalmú vezetői és elemzői közül, akár 
								korábbi elveiket is megtagadva. Az emberiség 
								kezdi felismerni, hogy az eddig domináns 
								neoliberális gazdaságpolitika helyett valami más 
								kell. Lehet például regionális szövetkezeteket 
								szervezni, ahol számos dolgot maguknak 
								termelnek, egymásnak szolgáltatnak az emberek, 
								olcsóbban, egészségesebben és természetesebben. 
								A romák maguk építhetik házaikat, mégpedig olyan 
								technológiával, amely nekik megfelel, s ehhez 
								nem kell nemzetközi tőke. A mai informatika 
								biztosítja, hogy a munka és a teljesítmény 
								könynyen, azonnal helyben elszámolható legyen, 
								nem kell a világ nagy bankjainak rendszeréhez 
								kapcsolódni. Az állam dolga az lenne, hogy 
								biztosítsa ehhez az infrastruktúrát, és akkor 
								valóban nem kellene a lakosságnak az 
								önkormányzat nyakára járni segélyért. Az ilyen 
								keret jellegű szövetkezetek jogszabályi háttere 
								megvan, a szövetkezeten belüli vállalkozások 
								működtethetők, a tagok dolgozhatnak, 
								elszámolhatnak elektronikus 
								pénzhelyettesítőkkel. 
								Bod Péter Ákos: A magyar 
								társadalom nagyon atomizált. Az együttműködési 
								készség nem túl jó. Van tehát kulturális 
								probléma is: e társadalom tagjai Európában is 
								egyedülálló módon átlagosan napi kétszáznegyven 
								percet ülnek a televízió előtt, ahelyett hogy 
								civil szervezetekbe tömörülnének vagy 
								szövetkeznének. Az államra való ráakaszkodás 
								készsége már emiatt is nagyon erős nálunk. Tény, 
								hogy a szociális piacgazdaság nyugat-európai 
								sikerei más lélektani állapotban születtek. De 
								az biztos: a jövőnket érintő megoldások nem 
								szűkíthetők le arra, hogy hány százmilliárdot 
								kell kivonni a költségvetésből. 
								Egedy Gergely: A szociális 
								piacgazdaságot, amely igenis bizonyította 
								életképességét, nemcsak a liberális neoamerikai 
								modelltől lehet megkülönböztetni, hanem finoman, 
								de egyértelműen a klasszikus északi jóléti 
								államokéitól is. A túlfejlesztett jóléti 
								államnak megvannak ugyanis a súlyos hátrányai: a 
								lakosságot állami függőségre szoktatja, szinte 
								gyámság alá helyezi, így a tradicionális 
								intézményeknek, például a családnak vagy az 
								egyházaknak a szerepét akaratlanul is 
								leértékeli. A mindenkori állam felelőssége, hogy 
								a helyes arányokat és mértékeket megtalálja. 
								Konzervatív nézőpontból azonban bátran 
								megfogalmazható: azt az elvet, hogy a 
								piacgazdaságnak saját racionalitását ötvöznie 
								kell a szociális szféráéval, nem szabad 
								feladnunk, hiszen egy olyan piacgazdaság, amely 
								a szociális szempontokat figyelmen kívül hagyja, 
								hosszú távon aláássa saját alapjait.  |